Naast dat een hond een hele lieve vriend kan worden heeft een trouwe viervoeter ook gezondheidsvoordelen. Elke dag een half uurtje wandelen met de hond is namelijk hartstikke gezond!

Wandelen houdt je hond gezond

wandelen met je hond 2

Dat een hond minstens drie keer per dag moet worden uitgelaten, is geen nieuws. Het is niet gezond voor haar als ze haar behoefte moet ophouden. Het dagelijks wandelen voorkomt constipatie, houdt de urinewegen gezond en bevordert de spijsvertering. Verder versterkt de dagelijkse wandeling de spieren en de botten, verhoogt het de flexibiliteit en vermindert het risico op overgewicht bij een hond.

Afhankelijk van het ras en de leeftijd heeft een hond al gauw behoefte aan 30 minuten tot twee uur lichaamsbeweging per dag. Er mag natuurlijk best een keer een kortere ronde tussen zitten. Verder is het wandelen een geweldige activiteit, waarbij een hond niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk wordt gestimuleerd.

De hersenen van een hond worden gestimuleerd door het volgen van een geur, het afleggen van een uitdagende parcours of het spelen met andere honden. Wie de riem pakt of het woord “wandelen” zegt, kan dus in de meeste gevallen op een blije, kwispelende hond rekenen.

Wandelen houdt ook het baasje gezond

Lekker volop snuffelen, de wereld verkennen en eventueel spelen (met een bal of stok). Een hond doe je een groot plezier met een wandeling, maar niet alleen de hond spint garen bij het wandelen, ook de eigenaar of degene die de hond uitlaat, vaart er wel bij. Loop je een dagje heel lang en krijg je zelfs last van spierpijn? Magnesium kan helpen. Een overzicht van de beste magnesium tabletten vind je hier.

Wandelen vermindert stress

Honden die hun energie niet kwijt kunnen, raken verveeld, ervaren stress en krijgen destructieve neigingen. Door de dagelijks wandeling bied je een hond avontuur en afleiding aan. De hond kan opgekropte emoties en een teveel aan energie kwijt.

De frisse lucht, een andere omgeving en de lichamelijke activiteit zullen een eventueel stresslevel bij het baasje ook verminderen. Alleen al het gezelschap van een hond vermindert de hoeveelheid cortisol (het stresshormoon) in het lichaam.

Wandelen is goed voor de gewrichten van hond én baas

wandelen met je hond

Een hond die veel tijd thuis in de mand doorbrengt en (te) weinig beweging heeft, krijgt last van stijve gewrichten en zal spiermassa verliezen. Net zoals bij de mens, wordt het kraakbeen door het wandelen opgebouwd en op peil gehouden. Daardoor gaat het bewegen soepeler. Door te wandelen worden de (been-)spieren sterker.

Wandelen is goed voor hart en bloedvaten

Door dagelijks te wandelen, worden zowel de bloeddruk als het cholesterolgehalte in het bloed verlaagd. Het vermogen van de longen voor het opnemen van zuurstof, wordt door veel te wandelen vergroot. De conditie van hart en bloedvaten zal verbeteren. Bovendien verlagen dagelijkse wandelingen de kans op diabetes type twee met bijna 60%.

Al wandelend samen calorieën verbranden

Door de dagelijkse wandelingen blijft een hond goed of in elk geval beter op gewicht. Wie ongeveer acht kilometer, zo´n 10.000 stappen, per dag wandelt, verbrandt hierdoor gemiddeld 400 tot 500 calorieën per dag. Voor wie zou willen afvallen is wandelen een hele effectieve methode, waarbij er weinig kans bestaat dat je ´s ochtends in je bed blijft liggen. Wie een hond heeft moet wandelen.

Socialisatie en sociale contacten

Niet alleen kan een hond kan tijdens het wandelen nieuwe “vrienden” maken. Met een dagelijkse wandeling krijgt een hond de kans zijn sociale vaardigheden te verbeteren. Als baasje zijnde, kom je vanzelf met andere hondenbezitters in contact. Veel mensen laten hun hond op hetzelfde tijdstip uit, waardoor de kans op een groter sociaal netwerk toeneemt.

Beter slapen

Zeker na het avondeten zal een wandeling samen met een hond goed doen. Niet alleen heeft de wandeling een goede uitwerking op de spijsvertering, maar een wandeling kan ook bijdragen aan een goede nachtrust. Studies hebben aangetoond dat wandelen zowel kan leiden tot beter slapen, als tot makkelijker in slaap vallen.